Skip to main content

Livia, 36 jaar, financieel directeur

“Ik dacht dat ik een simpele verkoudheid had, maar het ontwikkelde zich tot een slechte oorontsteking en ik kreeg een longinfectie. Ik viel uit elkaar en kon maandenlang nauwelijks uit bed komen.”

Ik heb 7 jaar in verschillende financiële functies voor grote bedrijven gewerkt. De afgelopen 8 jaar heb ik in 5 verschillende landen gewoond en ben ik 3 keer verhuisd voor mijn werk. Ik ben ook moeder van een 8-jarige dochter. 

In 2017 kreeg ik een zware burn-out. Maar eigenlijk begon het allemaal veel eerder. Ik was altijd een productieve perfectionist met faalangst, die zich nooit goed genoeg voelde. Ik werkte enorm hard en zei nooit neen. Aandacht, liefde, gebrek aan eigenwaarde, behoefte aan waardering, faalangst, ... Ik deed het om al die redenen. Ik verlangde naar lof.

Ik had mijn werk nodig om (letterlijk) te overleven. Ik moest zorgen voor mijn gezin en ik had geen andere keus dan door te gaan. Ik werkte voor een grote onderneming, en dat betekende vaak lange onvoorspelbare uren, waar ik nooit nee tegen zou zeggen.

Al geruime tijd overtuigde ik mezelf ervan dat ik emotioneler was geworden door enkele levensgebeurtenissen die me enkele jaren eerder waren overkomen. Ik vond het antwoord op mijn vermoeidheid in het moederschap. Slapeloosheid werd zeker geërfd, en ook paniekaanvallen. Tinnitus (een constant zoemend geluid in het oor) was waarschijnlijk van het luisteren naar te veel luide muziek ... Ik vond eindeloze excuses voor wat ik echt doormaakte. Ik was in ontkenning.

Hoe kwam je er achter dat je aan een burn-out leed?

Langzaam werd ik me ervan bewust dat er iets niet helemaal klopte. Maar het was te laat en er was geen gemakkelijke weg terug. In mei 2017 dacht ik dat ik een simpele verkoudheid had, maar het ontwikkelde zich tot een slechte oorontsteking en ik kreeg een longinfectie. Ik viel uit elkaar en kon maandenlang nauwelijks uit bed komen. Terwijl deze crash plaatsvond, bleef mijn geest me steeds dezelfde boodschap sturen ... "Je kunt het allemaal", maar mijn lichaam zei '‘NEE!’. Ik weet nu dat het mijn leven heeft gered.

Ik nam even de tijd om na te denken, en toen realiseerde ik me dat ik de symptomen van de burn-out had, terwijl ik op de een of andere manier heel lang op de been bleef. Ik leerde wat burn-out betekende en toen ik de mogelijke symptomen ontdekte, realiseerde ik me dat ik ze bijna allemaal had. Iets waar ik het meest bang voor was, was mij overkomen. 

De fysieke symptomen van mijn burn-out

Het was zo moeilijk om van de ‘do it all’, naar de ‘slowly, day by day’ mindset te gaan. Het was moeilijk te accepteren dat enige tijd niets doen de enige manier was om te herstellen. En het bracht ook een schuldgevoel met zich mee. Ik voelde me een mislukkeling en voelde dat ik mijn familie, mijn collega's en het bedrijf waarvoor ik werkte teleurgesteld had. Mijn echte herstel begon op het moment dat ik mijn situatie omarmde en niet meer ontkende. Mijn echte herstel begon op het moment dat ik mijn situatie omarmde en niet meer ontkende.

Vanaf het moment dat douchen de enige mogelijke taak van de dag was, tot het moment dat ik 2-3 dingen kon doen, duurde het lang. Ik voelde dat het een eeuwigheid duurde om op dat punt te komen. Het was een echte uitdaging voor mij, en mijn dagelijkse gebed was "God, geef me geduld, maar schiet op".

Ik kon niet lezen, ik kon niet naar muziek luisteren, ik had amper de energie om tijd met mijn dochter door te brengen, en het is vooral pijnlijk als een van de mensen van wie je het meest houdt in de wereld, al je energie voor een dag opeet.

Ik ontwikkelde vreemde fysieke symptomen. Pijn in de bovenrug met reflecterende pijn in mijn handpalmen. Plotselinge migraine, waar ik een woord zou zien maar het niet kon lezen. En dit zou dan worden gevolgd door drie dagen verdovende pijnlijke hoofdpijn aan de ene kant van mijn hoofd, terwijl de andere kant normaal zou functioneren. Ik geloofde echt dat ik een beroerte kreeg. Het was een pijnlijke en enge plek om te zijn, maar het was ook een grote levensles in het leren geduld te hebben.

Wat heeft je geholpen jezelf te genezen van een burn-out?

Ik nam kleine stappen in zelfzorg, in eerste instantie puur een overlevingsstrategie. Het begon met rond het blok lopen en daarna twee keer rond het blok lopen. Samen met mijn burn-out coach heb ik een herstelpakket gemaakt dat specifiek voor mij werkte en ik gebruik het nog steeds. Ik volgde een cursus mindfulness en bioresonantietherapie, en nog veel meer totdat ik ontdekte wat voor mij werkte. In plaats van wekelijks is het een driemaandelijkse activiteit geworden. Voor mij draaide en gaat het allemaal om lichaams- en energiegerichte genezing. Het moet zo zijn, want alle kennis ligt in ons, zolang we erkennen dat we niet alleen onze geest en gedachten zijn. 

Door afstand te nemen van mijn lichaam en geest, alleen in mijn hoofd aanwezig te zijn, kende ik mijn eigen grenzen niet. Ik kon niet voelen wat een nee was en wat een ja was voor mij. Ik wist niet wat me vreugde en geluk gaf. 

Daarom kon de weg terug alleen zijn door die lichaam-geestverbinding opnieuw te creëren. Het was een soort wedergeboorte voor mij.

Het kostte me twee jaar om op het punt te komen dat ik weet wie ik ben. Om sterk te weten waar ik voor sta. Ik ben iemand geworden die nu erg goed is in het stellen van grenzen. Ik weet nu wanneer ik moet rusten en herstellen.

De burn-out ervaring is mijn powerbank

Ik ben nieuwe studies begonnen waar ik blij van word. En ik zie mezelf nu als iemand die niet leeft vanuit een plek van angst en pijn, maar iemand die er een antwoord op heeft. Ik zal de strijd niet vergeten; ze zullen altijd een plaats in mijn leven hebben. Ik zal mijn leven niet leiden door te doen alsof de burn-out niet is gebeurd. Ik heb de ervaring in mijn leven geïntegreerd en van daaruit kan ik verder gaan. Ik weet dat ik het pas kon begrijpen als ik voldoende aandacht, tijd en ruimte aan de burn-out had gegeven. Ik heb geleerd dat het voor mij belangrijk was om ermee vooruit te gaan, en niet om ervan af te komen, en dat deze ervaring nu een powerbank en motivatie voor mij is.

Welk advies zou je je 20-jarige zelf geven om burn-out te voorkomen?

Als ik mijn 20-jarige ik enig advies zou kunnen geven, zou ik zeggen: “Ga uit je hoofd en maak verbinding met je lichaam. Vertrouw op je intuïtie. Wees niet zo streng voor jezelf. Wees niet bang. Jij bent genoeg".

Hoewel ik deze ervaring erg waardeer vanuit het standpunt van waar ik nu ben, ben ik er ook sterk van overtuigd dat het niet nodig is om te ontdekken wie je bent door een burn-out te ervaren. Zelfbewustzijn en zelfregulatie zijn belangrijke vaardigheden om te leren om een ​​dergelijke ervaring te voorkomen.