Skip to main content

12 fasen op weg naar burn-out

 

We hebben allemaal zo van die dagen waar we er tegenop zien om te gaan werken of om alle huishoudelijke taken tot een goed einde te brengen. En er zijn zo van die dagen waarop we ontzettend moe zijn. Stel je echter voor dat je je elke dag zo voelt.

Is het een dipje of steven je af op een burn-out? Voor je in een burn-out belandt, ga je door heel wat fasen die bij iedereen gelijkaardig zijn. Leer een burn-out te herkennen aan de hand van deze 12 fasen, beschreven door psychologen Herbert Freudenberger en Gail North.

1. Jezelf bewijzen
Je wilt overal de beste in zijn en gaat geen enkele uitdaging uit de weg. Het is voor jou belangrijk om altijd de beste versie van jezelf te tonen aan iedereen: je familie en vrienden, je werkgever, je collega’s maar vooral aan jezelf.

2. Hard werken
Wie op een burn-out afstevent, steekt nog een tandje bij op werkgebied en werkt doorgaans veel harder dan de rest. Je bent erg ambitieus en wil kost wat kost jouw doelen bereiken.

3. Noden negeren
Jouw werk neemt je helemaal in beslag. Bijgevolg slaap je te weinig, eet je niet of op zeer onregelmatige tijdstippen en maak je geen tot weinig tijd voor de mensen in jouw omgeving.

4. Geen conflicten
Je durft tegen niemand nog ‘nee’ zeggen. Je gaat conflicten uit de weg om de vrede te bewaren en voelt je daardoor gespannen, paniekerig en vaak bedreigd.

5. Andere waarden
Net omdat jouw werk prioriteit is, zet je alle andere belangrijke zaken aan de kant zoals vrienden en familie, hobby’s, …

6. Problemen negeren
Je werkt harder dan de rest en bent daardoor minder verdraagzaam ten opzichte van je collega’s. Wie jou bovendien aanspreekt op jouw gedrag, krijgt de volle laag. Je wijt alles aan de hoge werkdruk terwijl het probleem veel groter is dan dat, en je beseft het.

7. Minder sociaal
Je sociale leven is zo goed als onbestaand. Je moet de stress verlichten maar weet niet hoe. Een drankje of een pijnstiller moet hier soelaas bieden.

8. Ander gedrag
Je gedraagt je vreemd, en dat baart jouw omgeving zorgen.

9. Depersonalisatie
Niemand, jezelf inclusief, is nog waardevol in jouw ogen. Je houdt geen rekening meer met je noden.

10. Leeg vanbinnen
Je voelt je leeg en dat ga je overcompenseren door meer te eten, alcohol, medicijnen, …

11. Depressief gevoel
Je ziet de toekomst somber in: je bent verloren, erg onzeker en uitgeput. Weg optimisme.

12. Burn-out
Je stort fysiek en/of mentaal helemaal in.

 

Veelal zie je dit zelf niet aankomen doordat het zelfreflecterend vermogen vermindert door neurohormonale veranderingen. De omgeving ziet een burn-out dan ook sneller aankomen dan de persoon zelf. 

 

Lees je deze fasen en herken je zaken bij jezelf? Overweeg dan om een afspraak te maken bij een stress- & burn-out coach.

 

Herken je deze fasen bij iemand anders? Klik hier om informatie te vinden hoe je best kan helpen.